Motor

Motorrijden is populair bij jong en oud. Als motorrijder ben je wel relatief kwetsbaar. Daarom is er in Europa een strenge wetgeving voor het motorrijbewijs van kracht. Wat je moet doen om dit rijbewijs te halen lees je hier.

Om rijles te kunnen volgen op de openbareweg moet je minimaal 18 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een geldig theorie-certificaat A of Nederlandsrijbewijs B.
* Gewijzigde regels voor kandidaten jonger dan 24 jaar
Onder de 24 jaar gelden sinds 19/1/2013 nieuwe regels m.b.t. tot het halen van het motorrijbewijs.

  • Vanaf 17 jaar mag met lessen worden gestart.
  • Vanaf 18 jaar kan examen worden gedaan op een motorfiets van maximaal 11kw. Daarmee wordt het zgn. AVD-A1 rijbewijs (Max 11KW) behaald. Dit bestaat uit een examen Bijzondere Verrichtingen (AVB) en een Verkeersdeelname examen (AVD).
  • Na 2 jaar bezit van het AVD-A1-rijbewijs of (vanaf 01-01-2014) bij het bereiken van de 20-jarige leeftijd kan opnieuw examen worden gedaan voor het AVD-A2-(<35KW) rijbewijs. Indien men 2 jaar in het bezit is van het A1 rijbewijs zullen tijdens het weg-examen enkele Bijzondere Verrichtingen worden getoetst. Heb je nog niet 2 jaar je A1 rijbewijs maar ben je wel al 20 jaar, dan dien je naast het AVD getrapt examen ook het volledige AVB-examen te worden afgelegd.
  • Vanaf de leefttijd van 20 jaar kan direct ingestroomd worden voor het AVD-A2 examen (<35KW). Let op! Deze regeling gaat pas in 01-01-2014. U kunt uiteraard zomer 2013 beginnen zodat u direct na 01-01-2014 AVD-A2 examen kunt doen.
  • Na 2 jaar bezit van het AVD-A2-rijbewijs kan opnieuw AVD examen worden gedaan voor het AVD-A (onbeperkt) rijbewijs. U mag dan een motorfiets zonder beperkingen berijden. Ook tijdens dit examen zullen enkele Bijzondere Verrichtingen worden getoetst.
  • Ayat Verkeersschool geeft bij de aanvullende examens AVD-A2 en AVD-A een extra korting.

In Amsterdam kunt u voor het behalen van het rijbewijs terecht bij AYAT Verkeersschool.

Meer informatie

AYAT Verkeersschool & Rij-opleidingen
Westmallepad 9
1066 PP Amsterdam

E-mail. contact@ayat.nl
Telefoon: 0207868726

Mobiel. 06-43176849 / 06-41641538

KvK nummer:68546696
Btw nummer: NL857492329B01
IBAN nummer: NL85INGB0004432651
Rijschool nummer: 4509k8

Voordat u praktijkexamen voor de motor (categorie A) kunt doen, moet u geslaagd zijn voor het theorie-examen motor. Oók als u het rijbewijs voor de personenauto (categorie B) al hebt.

U kunt theorie-examen doen als u achttien jaar of ouder bent.
Enkele maanden voor u achttien jaar wordt, kunt u al wel een examendatum reserveren.

Het praktijkexamen voor de motor bestaat uit twee onderdelen: voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD).

Heeft u nog geen theoriecertificaat A, maar wel een geldig rijbewijs B of een militair theoriecertificaat A, dan mag u wél met de praktijkopleiding (rijlessen) beginnen. Ook het praktijkexamen voertuigbeheersing kan dan worden afgelegd.

Als u geen rijbewijs B of militair theoriecertificaat hebt, moet u vóór u aan de de praktijkopleiding begint eerst het theoriecertificaat A halen.

Tijdens de praktijklessen voor de motor moet u uw rijbewijs B of theoriecertificaat bij u hebben.

U moet het theoriecertificaat A voor aanvang van het examen AVD aan de examinator laten zien, samen met enkele andere documenten.

Het theoriecertificaat is een jaar geldig.

Onze voordelen

  • Zeer hoog slagingspercentage! (96% tot 100% www.rijschoolgegevens.nl).
  • Al 15 jaar ervaring.
  • Goed onderhouden lesmateriaal (nieuwe Kawazaki ER6N).
  • Persoonlijke begeleiding voor elke leerling.
  • Elke rijles dezelfde rijinstructeur.
  • Mogelijkheid te wisselen van rijinstructeur.
  • KNMV gecertificeerde verkeersschool.
  • Theorie begeleiding voor moeilijk lerende leerlingen.

Opfriscursus
Door omstandigheden kan het gebeuren dat je na het behalen van je motorrijbewijs al een tijdje niet meer op een motor hebt gezeten.
Of je hebt de hele winter geen motor gereden en wil bij de eerste zonnestralen toch lekker veilig de weg op.
Dit zijn momenten dat de meeste ongelukken plaatsvinden.
Het kan dan verstandig zijn om een paar opfrislessen te nemen.
Ayat Verkeersschool heeft voor u een oplossing, namelijk de “opfris”cursus.
Even herhalen wat je vroeger hebt geleerd maar even vergeten bent.
Deze cursus duurt een halve dag en omvat het volgende:
Theorietaal op de weg, plaats op de weg en BRAVO-A
1. Beheersing van de motor en het nemen van obstakels
2. Noodstop en precisiestop
3. Het keren en parkeren
4. Bochtentechniek
5. Wegles (zoals bij het praktijkexamen)
6. En er is natuurlijk aandacht voor specifieke vragen
Onze “opfris”cursus kost € 150,-.

AYAT Verkeersschool & Rij-opleidingen
Westmallepad 9
1066 PP Amsterdam

E-mail. contact@ayat.nl
Telefoon: 0207868726

Mobiel. 06-43176849 / 06-41641538

KvK nummer:68546696
Btw nummer: NL857492329B01
IBAN nummer: NL85INGB0004432651
Rijschool nummer: 4509k8

Praktijkexamen voor uw motorrijbewijs
Zoals gezegd bestaat het behalen van het motorrijbewijs uit twee onderdelen. Een hiervan is het behalen van het praktijkexamen. Het praktijkexamen van het motorrijbewijs bestaat uit voertuigbeheersing en uit verkeersdeelneming. Het onderdeel voertuigbeheersing bestaat uit zo’n 12 oefeningen die verricht moeten worden. Deze oefeningen kunnen worden onderverdeeld in groepen, te weten:
• Lopen met de motor
• Verrichtingen bij lage snelheid
• Verrichtingen bij hoge snelheid
• Remoefeningen

Deelnemen aan het verkeer
Het onderdeel verkeersdeelneming gaat over het deelnemen aan het verkeer met uw motorvoertuig. Hierbij komt ook een ogentest kijken aangezien het belangrijk is dat men niks mankeert aan de ogen om veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer. Tijdens de rit zelf wordt u gevolgd door een auto waar de rij-instructeur in zit samen met de examinator.
Kledingeisen tijdens het motor examen
Sinds 2003 gelden er kledingeisen waar men aan moet voldoen om deel te mogen nemen aan het motorexamen. Deze kledingeisen zijn er om de veiligheid van de bestuurder te garanderen.
Goedgekeurde helm
Men moet een goedgekeurde helm dragen tijdens de rit en ook moet men schoenen dragen die de enkel bedekken. Daarnaast zijn handschoenen verplicht die het polsgewricht zoveel mogelijk bedekken. Tenslotte is het vanzelfsprekend verplicht om een broek te dragen die uw benen bedekt en een jas die de armen bedekt.

Bel 020-4630061 voor meer informatie of klik hier om u in te schrijven.

Voertuigkennis

Van elke motorrijder wordt verwacht dat hij of zij een zekere kennis van de motorfiets bezit om veilig te kunnen rijden. Deze kennis wordt getoetst vlak voor aanvang van het praktijk examen door de examinator. Je kunt een 5 tal vragen over het hieronder vermelde “B.R.A.V.O.K.” verwachten. Neem dit zelfstandig door en controleer bij de motorfiets waar de genoemde onderdelen zich bevinden. Als je hierover vragen hebt kun je natuurlijk terecht bij jouw instructeur.

Banden:

• De bandenspanning moet goed zijn. Deze spanning is ongeveer 2,5 bar bij normale belasting. Als je met 2 personen of met bagage gaat rijden moet er meer lucht in de achterband (2,9 bar).

• Wettelijk moet de profieldiepte in de hoofdgroeve van de band minimaal 1 mm zijn. Het is echter veiliger om bij 2  mm de band al te wisselen. Het profiel dient voor de afvoer van water en vuil.

• De band mag niet beschadigd zijn. Controleer regelmatig of er geen scherpe delen in de band zitten (bv spijkers).

• Het ventieldopje moet aanwezig zijn (ter voorkoming van vuil in het ventiel).

Remmen:

Bij de 250 cc motoren is de voorrem een schijfrem en de achterrem een trommelrem. Bij de 500 cc motoren zijn beide remmen schijfremmen.

Het grote verschil tussen schijf- en trommelrem is:

• De schijfrem wordt hydraulisch bediend (door middel van olie).

• De trommelrem wordt mechanisch bediend (door middel van een stang).

Voorrem controle: (250 cc en 500 cc)

• remdruk (door de remhandel een keer in te knijpen)

• remvloeistofpeil

• lekkage

Als het remvloeistofpeil te laag is, moet je de remblokken controleren. Dit peil zakt namelijk naarmate de remblokken slijten. Te laag vloeistofpeil betekent dus niet dat er een lekkage is.

Achterrem controle:

500 cc (zie voorrem controle), 250 cc:

• Vrije slag van het rempedaal (ongeveer 3 cm)

• De slijtindicator (wijzertje) op de rem as mag hij ingetrapte rem niet voorbij de aanduiding op de ankerplaat komen. Is dit wel het geval dan zijn de remvoeringen versleten.

Accu:

De accu zit onder de buddy seat. Dit is een onderhoudvrije accu. Controleer of de accu goed vastzit en of deze geen sporen van lekkage vertoont (bloemkool effect).

Bij een niet onderhoudvrije accu moet je het vloeistofpeil controleren en eventueel bijvullen met gedestilleerd water.

Verlichting:

Controleer alle aanwezige verlichting op de motorfiets (remlicht van voor- en achterrem apart controleren).

Olie:

• Controleer het oliepeil via de peilstok aan de rechterzijde van het motorblok. Natuurlijk moet je wel eerst de motor recht zetten. Het oliepeil moet tussen minimaal en maximaal staan. Indien er te weinig olie in de motor zit moet je olie bijvullen. Dit doe je bij de vulopening op de rechterzijde van het motorblok.

• controleer op lekkage

Ketting En Tandwielen:

• De ketting moet goed gesmeerd zijn.

• De kettingspeling mag maximaal ongeveer 2 cm zijn (meten in onbelaste toestand aan de onderzijde van de ketting).

• De ketting en tandwielen controleren op slijtage (geen scherpe of afgebroken tanden).

Vervang bij slijtage altijd de ketting en tandwielen tegelijkertijd.

Diversen:

De lesmotoren zijn 500cc / 2 cilindermotoren met vloeistofkoeling. Een vloeistof gekoelde motor kun je herkennen aan de radiator, die aan de voorzijde van het motorblok is geplaatst. Het peil van de koelvloeistof kun je controleren bij het tankje dat aan de rechterzijde net achter het motorblok zit.

De benzinekraan vind je aan de linkerkant van de motor onder de benzinetank. De kraan gaat bij het starten vanzelf open en sluit als de motor is uitgezet. De benzinekraan heeft 3 standen: aan, pri en reserve. De pri-stand gebruik je om de stap tussen aan en reserve te overbruggen. Het brandstofsysteem loopt in deze stand weer vol en er kan vervolgens weer vlot gestart worden.

De waarschuwingslampjes in de toerenteller zijn van:

• de oliedruk

• de temperatuur van de koelvloeistof

Wanneer een van deze lampjes gaat branden bij een in werking zijnde motor, moet je zo spoedig mogelijk op een veilige plaats stoppen en controleren of laten controleren wat er mis is.

De noodschakelaar (herkenbaar aan de rode kleur) is bedoeld om na een eventuele valpartij de motor te stoppen zonder dat hierbij de verlichting uitgeschakeld wordt.

Bij de achtervering kun je door middel van een speciale sleutel (in het gereedschapsetje) het veercomfort instellen. Afhankelijk van de belading kun je de juiste stand instellen. Let wel op dat je de linker en rechter achterveer op dezelfde stand zet.

Voor alle benodigde informatie over de motorfiets kun je natuurlijk altijd het instructieboekje raadplegen.

Verkeersopleider AYAT

Nu bijscholen, straks weer lekker lessen. Helaas kun je niet doen wat je het liefst doet: lesgeven. Ook wij als rijschoolhouders zijn hard getroffen door de lockdown

Contact

T:06-43176849 / 06-41641538
E: contact@ayat.nl

Westmallepad 9
1066 PP Amsterdam